Bajan na prameni, alebo 20 rokov nikam

Autor: Patrik Pajan | 14.10.2014 o 23:32 | Karma článku: 9,21 | Prečítané:  755x

Ťažko hodnotiť program kandidáta na starostu Petržalky Vladimíra Bajana. Napriek verejnému prísľubu totiž doteraz žiaden nezverejnil. Dá sa však hodnotiť tento viacnásobný starosta na základe jeho práce. Je tu ale problém. V hodnotení politikov sa slovo „teflón“ používa ak sa dokáže vyvliecť z káuz a podozrení z korupcie. Pri Bajanovi, sa však slovo teflón dá použiť pre hodnotenie jeho práce pre Petržalku – žiadnu nevidno.  Pokiaľ ide o spomínané podozrenia, hodilo by sa skôr iné slovo - „magnet.“

Príbeh Bajana je príbehom, ako sa cez 5 strán naprieč politickým spektrom, s jednou prestávkou, dá v Petržalke vládnuť neuveriteľných dvadsať rokov. Petržalka sa však za tú dobu posunula minimálne, naopak v kľúčových ukazovateľoch, ako vzdelanostná a príjmová štruktúra obyvateľov, pomerná hodnota nehnuteľností, či dopravná obslužnosť smeruje dole.

Za prínosy k rozvoju sa za posledné 4 roky môže počítať zimný štadión a začatie stavby plavárne. Aj tu je však Bajanov prínos kontroverzný. Zimný štadión postavil súkromný investor a pozemky dal magistrát. Napriek prísľubu investora vyčleniť pre verejnosť zadarmo 4 hodiny týždenne sa tak nestalo. Ešte aj žiaci škôl, či malí hokejisti, platia komerčnú cenu. A to napriek tomu, že Petržalka súkromný štadión dotuje tisícmi eur. Prospech z nového štadióna tak má najmä investor, nie však obyčajní Petržalčania. Ako dopadne stavba plavárne zatiaľ nevieme. Čo však už vieme je, že došlo k dvojnásobnému navýšeniu plánovaných nákladov. Zatiaľ.

Bajan absolútne zlyhal v riešení parkovacej politiky. Nepostavil sa žiaden parkovací dom. Jediný, ktorý si na Röntgenovej  chcela postaviť Penta je príkladom, ako sa to robiť nemá. Po protestoch obyvateľov ho našťastie zastupiteľstvo zastavilo. Ani najjednoduchšie opatrenia – zjednosmernenie ulíc, alebo vyznačenie parkovacích čiar a boxov, sa neurobili takmer vôbec.

Kľúčovou témou pre budúcnosť Petržalky je doprava  a budúca podoba Centrálnej rozvojovej osi – okolia Chorvátskeho ramena. Čo sa týka električky, Petržalská radnica žiadny názor nemá, iba pritakáva magistrátu. Snahám primátora Ftáčnika, ktorý vytrvalo ignoruje názor verejnosti a pretláča bezohľadné zastavanie zeleného územia pri Chorvátskom ramene, v zmysle platného Územného plánu, Bajan tiež nijako neoponoval. Naopak, plne podporil štvorprúdovku aj platný Územný plán. Otvorene sa tak postavil proti verejnosti, akoby zastupoval záujmy developerov, nie obyvateľov. Niet divu - za dvoma najväčšími Petržalskými developerskými kauzami za posledné roky je jeho prítomnosť viac než citeľná.

Domino

Kontroverzný projekt Domino poznajú asi všetci Petržalčania. Jedno ráno, pred rokom, začala prekvapeným obyvateľom Jasovskej ulice pod oknami rásť stavba. Investorov tohoto projektu bolo viac. Istú dobu, až do svojho zvolenia starostom, bol však investorom – sám Bajan. Spolu so svojím bratom architektom, ktorého meno je za mnohými projektami v Petržalke a Miroslavom Skovajsom, za Bajana navrhnutým za šéfa jedného z petržalských podnikov, jeho kamarátom a susedom z Trnávky. Starosta Petržalky totiž dlhé roky žije tam, nie v Petržalke.

Prvou neuveriteľnou skutočnosťou je, ako bývalý a (vtedy) budúci starosta Petržalky, ktorý by mal ctiť záujem obyvateľov, vôbec mohol byť investorom projektu, ktorý takto zničí život jej obyvateľom.

Územné rozhodnutie na projekt vydal ešte za svojho starostovania Ftáčnik, za Bajana však došlo k celej sérii „neuveriteľných skutočností": Vylúčeniu obyvateľov Jasovskej z konania, následnému vydaniu Stavebného povolenia, a podivnej zámene dokumentácie, ktorá umožnila, že Domino sa teraz stavia ešte bližšie k domu na Jasovskej – len 16 metrov. Bajan schválil navýšenie podlaží zo 6 na 7, vypustenie 1. podzemného podlažia určeného na parkovanie. Na tlak obyvateľov práce ako starosta síce zastavil, avšak následne schválil Dodatočné stavebné povolenie. Správal sa tak, ako keby zastupoval investorov, nie občanov - akoby cez Skovajsu spoluinvestorom stále bol.

Bajo

Druhým kontroverzným projektom v tomto volebnom období bol „Bajo“ – plánovaný mrakodrap v tesnom susedstve Sadu Janka Kráľa. Investorom je jedna z firiem, ktoré figurovali aj v Domine a architektom tiež starostov brat. Napriek predchádzajúcemu pozastavenému konaniu, po nástupe Bajana za starostu mohlo Územné konanie pokračovať – 300 dní po uplynutí zákonnej lehoty. Opäť došlo k vylúčeniu obyvateľov okolitých domov z konania, opäť neboli na stránke Petržalky zverejňované žiadne informácie. Napriek nesúhlasnému stanovisku magistrátu, Bajanov stavebný úrad konanie nezastavil, ale len prerušil, čo je bezprecedentný postup. Zjavne sa čaká na voľby. Petržalská radnica opäť akoby zastupovala nie verejný záujem, ale záujem investora. Názov stavby - „Bajo,“ iste nie je náhodný. 

Takmer neviditeľné výsledky štvorročnej práce. Z tých, čo viditeľné sú, neprofitujú občania, ale súkromní investori.  Absolútny nezáujem riešiť parkovanie, nezáujem zastupovať záujem Petržalčanov v spore s magistrátom. Naopak, plná podpora zastavaniu Chorvátskeho ramena a štvorprúdovke. Nadštandardná podpora kontroverzných stavieb na hrane zákona a dôvodné podozrenia, že je s nimi prepojený.

Napriek tomu všetkému Bajan opäť kandiduje na starostu. V jeho prípade sa celkom jednoznačne dá povedať, že ak opäť vyhrá, Petržalku čaká temná budúcnosť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka (minúta po minúte)

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?